Minsta möjliga mörkrumsarbete

Tänk på den här texten som ett förslag till väldigt förenklat arbetsflöde, skrivet för nybörjare i bildbehandling eller för de som gått vilse bland alla knappar och reglage. Och jag skriver ”mörkrumsarbete” dels för att arbetsgången i första hand vänder sig till mina fotostudenter, dels för att bildbearbetningen har så stora likheter det man gör i analogt mörkrumsarbete.  (Texten utgår från Adobes programsvit 2019)

Arbetsgången i Camera Raw (och lite photoshop)

mmm1

När du försöker öppna en Raw-fil i programmet Photoshop hamnar du först i insticksprogrammet Camera Raw. Min idé är att du ska försöka göra så mycket som möjligt av bildredigeringen i Camera Raw (och naturligtvis alltid fotografera i Raw-format). Reglagen är Camera Raw är enklare än i Photoshop och det är också enklare att ändra och ångra ickelinjärt. Raw-filen fungerar som ett digitalt negativ, är hela tiden orörd och dina förändringar skrivs istället till en länkad textfil, vilket bland annat gör att andra bilder kan ärva det du gjort med din bild. När du öppnar en Raw-fil i Photoshop så hamnar du automatiskt i insticksprogrammet Camera Raw. Jag förväntar mig att du gjort det nu. 

  • Beskär bilden med verktyget ”beskärning” (1) och ställ in bildens proportioner om du behöver! Bra funktion! Håll bara nere knappen en liten stund så dyker det upp en rullgardinsmeny.
  • Ställ in vitbalansen, antingen med hjälp av temperatur-reglagen eller ännu enklare med pipetten ”vitbalansverktyg”. (2) Kom ihåg att det inte är något vitt du ska klicka på utan en färgneutral yta.
  • Gå till objektivkorrigeringar (3), klicka på profil och välj objektivprofilkorrigering. Har du ett litet enklare zoomobjektiv kommer underverk att ske! Fortsätt till fliken manuell och korrigera perspektiv om så behövs. På senaste programuppdateringen ligger verktyget istället i övre verktygsfältet och omdöpt till ”omforma”(4) 
  • Justera exponeringen med ”Exponering” 
  • Finjustera med reglagen “Skuggor” och “Högdagrar
mmm2

Tips: Lär dig läsa histogram! Det berättar en hel massa om hur tonfördelningen i bilden är och hur den blir efter att du justerat något. Håll ett öga på vad som händer med histogrammets utseende när du drar i reglagen. Extra intressant när du skruvar på exempelvis ”Högdagrar” – notera hur bara bildens ljusaste delar flyttar på sig längst till höger i histogrammet.

  • Korrigera svart- och vitpunkt med verktyget “Tonkurva > Punkt” (6) och sedan dra i fästpunkerna på kurvan. Kurvor är mitt favoritverktyg och jag försöker att göra så mycket som möjligt där.
  • Kontrollera din svart- och vitpunkt genom att aktivera de små trianglarna i histogrammet. Får du blå fältmarkering i bilden saknas skugginformation, får du röda fält saknas högdagerinformation. Informationsförlust är dåligt! Passa så att bilden inte får vita ytor utan bildinformation. Sotsvart är inte lika kritiskt
  • Använd ”Justeringspensel” (7) för att göra lokala justeringar i bilden. Menyerna till höger på arbetsytan har nu ändrats så att de bara gäller justeringspenseln. Vill du tillbaka till den ursprungliga menyn får du klicka på någon av de vänstra ikonerna i övre menyraden (eller snabbkommando z ). Du kan ha flera olika justeringar igång samtidigt, där var och en markeras med ett grönt märke. Vill du ta bort en justering markerar du bara det gröna märket och klickar backsteg. Kom ihåg att allt du gör i Camera Raw är ickeförstörande; du kan alltid kasta bort det du gjort eller återgå till originalfilen.
  • Vill du konvertera din bild till svartvit gör du det bäst med verktyget ”gråskala” (8) som du ser i bilden till höger. Testa att dra i blått och rött efter att du konverterat.
mmm3b

Det finns massor med fler trevliga verktyg kvar att undersöka, olika skäpningsverktyg och andra där du kan styra färgmättnaden och mycket mer. Dessa är viktiga verktyg  men strunta i dem nu, annars blir det för många valmöjligheter på en och samma gång. Bli säker på de presenterade verktygen i min pricklista först. Men – om ni vill testa att dra i några okända reglage kommer här…

Världens bästa tips:

Med verktyget ”ögonblicksbilder” (9) kan du enkelt spara varianter av din bild utan att skapa flera olika bildfiler! Snabbkommandot är samma som för ”Spara som”, alltså [cmd+shift s] och det går sedan att växla mellan de olika namngivna bildvarianterna från rullgardinsmenyn under verktygsikonen.  

Dags att lämna Camera Raw! Välj mellan tre utgångar:

  1. ska%cc%88rmklipp-2016-10-10-22-39-17Tryck på knappen [Klart] i nedre högra hörnet. Bilden stängs och dina justeringar sparas i en textfil som är dold i Bridge men synlig i en vanlig filhanterare. I Bridge har bilden nu fått en ikon i högra hörnet som berättar att den är behandlad. Vill du låta en annan Raw-fil ärva inställningarna klickar du på bilden för att få fram rullgardinsmenyn och väljer [Kopiera inställningar]. Gå sedan till den eller de bilder som ska ärva egenskaper. Markera, klicka fram rullgardinsmenyn och [Klistra in inställningar]. Lätt som plätten!
  2. Klicka på [Spara bild…] i nedre vänstra hörnet. Extra bra om du inte behöver göra något i Photoshop utan bara vill spara om till ett riktigt filformat (Raw-filen är ju ingen riktig bild, utan just rå och obakad), som Tiff, Jpeg eller Photoshop. Välj utstorlek, färgrymd, skärpning och ev komprimering, osv utan att behöva passera Photoshop.
  3. Välj [Öppna bild] om du däremot behöver Photoshop för fortsatt bildbehandling. Innan du gör det måste du kolla [Alternativ för arbetsflöde], det är den blå länken längst ner i fönstret. Under [Färgrymd] föreslår jag Adobe RGB och Djup: 16 bitar/kanal. Under [Ange storlek på bild] kan du bestämma hur stor du vill att bilden ska vara när du lyfter in den i Photoshop. 
    Och nu lite Photoshop
ps2

Jag använder Photoshop till mer eller mindre avancerad retusch och när jag behöver göra collage eller kompositbilder. Tricket för att kunna jobba ickelinjärt i Photoshop stavas justeringslager. 

  • Finjustera eventuellt bilden med olika justeringslager. Mycket har du redan gjort i Camera Raw, som motsvarar Photoshops ”nivåer” och ”kurvor”, men tillsammans med till exempel verktygen pensel (a) och suddgummi (b) är det lätt att göra justeringarna partiellt. Skapa ett justeringslager – klicka sedan på lagermasken – testa därefter att sudda/måla på bilden och se vad som händer med justeringslagret. 
  • Retuschera bilden. Det äldsta verktyget här är klonstämpeln (c), fortfarande användbart, men titta extra på lagningspenslarna (d). Var litet försiktig under det här momentet, både av etiska och estetiska skäl. Är det människor vi fotograferat blir det extra viktigt att ha en tydlig idé om retusch – hur, vad och varför.
  • Bestäm slutstorleken på din bild om du inte gjort det innan. Du måste veta och bestämma bildens storlek för att retusch och utskrift ska bli bra. Var noga med att den får rätt antal pixlar per tum, inte bara rätt höjd och bredd.
  • Slutligen, skärp upp bilden! [Filter > Skärpa > Smart Skärpa] är mitt tips för utskrift. Med en upplösning på 300ppi rekommenderas 100% på mängd och 3 i radie.) Precis som med retuschen så ska det här verktyget behandlas varsamt. Om uppskärpningen syns har du förmodligen gjort för mycket. En god grundregel är att “det ska kännas men inte synas”. 
  • Kolla över bilden en sista gång! Uppskärpning brukar plocka fram skavanker som inte ska vara där. Eventuellt kvävs ytterligare en försiktig retusch.

Det var det hela! Massor kvar att utforska!

God arbetslust! önskar Patrik